Private Sector

Aku dulu pun pernah gak merasa keja kilang dkt stahun la gak sbb x dpt offer masuk mane2 universiti wlupun result aku x la teruk mane tp still aku x bpeluang masuk uni.

Ok aku nk cite pasal mak aku bukan aku, mak aku keja stat umo 18 thn iaitu pada thn 1982 smpi thn 1996 mak aku keja dgn f&n, dr kerani biase smpi jd manager, then mak aku benti sbb jauh dr uma, mak aku masuk plak kilang biase gaji dr rm3k drop jd rm1000 je pastu 5 thn kemudian mak aku masuk kingshoe bhgn Hr gaji basic pn same la rm1200++ afer 5 years kilang tu pindah batam mak aku x ikt mak aku keja dgn shacihata plak starting salary rm800 sbgi clerk.

Yg aku nak cite bukan pasal gaji je tp mcmane org yg stakat ada SPM je tertindas wlupun dia ada pgalaman dkt 20 thn keja. So wlupun pgalaman banyak n lame still kalo xde diploma or degree or master jgn harap la nk rase gaji starting rm2500 ke ats.

Tp walaupun fresh graduate xde pgalaman starting pn da rm3000 n tupn org terpelajar ni rase x ckup so korg bayangkn la mcmane plak perasaan org tua2 yg byk pgalaman tu.

Yela company kate org tua ni liabiliti syarikat, asik sakit je n nyusahkn je watpe amik keja. So dr sini ble nmpk btapae susahnye hidup.

Tu blum cmpur yg nk pkerja je multipurpose n multi language, kalo stakat pndi ckp melayu n inggeris je bole blah la dia kate..

Ada gak yg ckp nape x smbg blaja, kalo da gaji pn ckup2 mkn mane nk dpt duit blaja plak..

So student2 yg pjuang pendidikan pcuma sebenanye korg da byk untung dr rugi cuma korg je yg byk merugikan diri sendri.

0 comments