Makna Simptom dan Punca Terlibat Paedofilia

by - 2:20 PM

Sekarang ni tengah hangat pasal isu Paedofilia. Topik ni jarang diketengahkan secara serius kerana dianggap sebagai kes terpinggir dalam golongan masyarakat kita. Walhal banyak sangat kes yang melibatkan golongan paedofilia ni. 

Aku memang nak sangat kongsi kisah golongan paedofilia ni supaya anak kita atau anak saudara atau anak jiran atau anak sesiapa pun tidak menjadi mangsa mereka. 



Apa makna Paedofilia?

Kalau ikut Mr. Google.com dalam website Psychology Today 

Pedofilia dianggap paraphilia, iaitu "tarikan yang tidak normal atau luar biasa." Pedofilia ditakrifkan sebagai fantasi atau perbuatan aktiviti seksual dengan kanak-kanak tidak matang atau tidak akhil baligh lagi. Pedophiles biasanya lelaki, dan boleh tertarik dengan salah satu atau kedua-dua jantina. Sebagaimana golongan dewasa tertarik dengan golongan dewasa lain yang berlainan jantina berbeza.

Pelaku sering menipu diri mereka ke dalam melihat tindakan mereka sebagai membantu kanak-kanak. Mereka mungkin memberitahu diri mereka menyumbang kepada perkembangan kanak-kanak atau kanak-kanak itu menikmati perbuatan itu.  Walau bagaimanapun, mereka memberitahu mangsa mereka untuk tidak memberi amaran kepada ibu bapa atau pihak berkuasa mereka.

Dianggarkan 20 peratus daripada kanak-kanak Amerika telah dicabul secara seksual, menjadikan pedofilia paraphilia yang paling biasa. Pesalah biasanya kawan keluarga atau saudara-mara. Jenis-jenis aktiviti yang berbeza-beza dan boleh termasuk hanya melihat seorang kanak-kanak atau menanggalkan pakaian dan menyentuh kanak-kanak. Walau bagaimanapun, tindakan kerap melibatkan seks oral atau menyentuh kemaluan-kanak itu atau pesalah. Kajian menunjukkan bahawa kanak-kanak yang merasa berjaga dalam kesepian mungkin menghadapi risiko yang lebih tinggi.

Simptom Paedofilia

Mengalami fantasi seks hebat, mendesak atau tingkah laku yang melibatkan aktiviti seksual dengan seorang kanak-kanak tidak matang secara berulang (biasanya umur 13 tahun ke bawah) untuk tempoh sekurang-kurangnya 6 bulan.

Gangguan yang menyebabkan kesusahan klinikal penting atau kemerosotan dalam bidang sosial, pekerjaan, atau lain-lain penting dalam fungsi.

Golongan ini sekurang-kurangnya berumur 16 tahun atau 5 tahun lebih tua daripada kanak-kanak dalam kategori pertama.

Walau bagaimanapun, ini tidak termasuk individu pada lewat remaja yang terlibat dalam hubungan seksual berterusan dengan kanak-kanak berusia 12 hingga 13 tahun.

Terdapat beberapa masalah dengan diagnosis pedofilia. Mereka yang mempunyai penyakit ini jarang mendapatkan bantuan secara sukarela-kaunseling dan rawatan sering hasil daripada perintah mahkamah. Temubual, pengawasan, atau rekod Internet yang diperolehi melalui siasatan jenayah boleh menjadi keterangan membantu dalam mendiagnosis gangguan.

Paraphilia sebagai satu kumpulan mempunyai kadar yang tinggi dengan satu sama lain dan kadar sama tinggi dengan kebimbangan, kemurungan atau perasaan gangguan utama, dan gangguan penyalahgunaan dadah.

Punca-punca Terlibat Dengan Paedofilia

Punca-punca pedofilia (dan paraphilia lain) tidak diketahui. Terdapat beberapa bukti bahawa pedofilia boleh dihubung kaitkan dalam keluarga, walaupun ia tidak jelas sama ada ini berpunca daripada genetik atau tingkah laku dipelajari.

Faktor-faktor lain, seperti keabnormalan hormon seksual lelaki atau serotonin kimia otak, belum terbukti sebagai faktor dalam pembangunan paraphilia atau pedofilia. Sejarah penderaan seksual kanak-kanak juga merupakan faktor yang berpotensi dalam pembangunan pedophilias tetapi ini juga belum terbukti.

Model pembelajaran tingkah laku mencadangkan bahawa kanak-kanak yang menjadi mangsa atau pemerhati tingkah laku seksual yang tidak sesuai belajar untuk meniru dan kemudiannya diperkukuhkan bagi kelakuan. Individu-individu ini dilucutkan hubungan seksual sosial biasa dan dengan itu mendapatkan kepuasan melalui cara yang kurang diterima oleh masyarakat. Model fisiologi memberi tumpuan kepada hubungan antara hormon, tingkah laku, dan sistem saraf pusat dengan kepentingan tertentu dalam peranan pencerobohan dan hormon seks lelaki.


Jadi ini juga merupakan panduan untuk aku mengenal tingkah laku golongan paedofilia. Buat masa sekarang ni pun aku tak selesa kalau ada orang dewasa peluk dan cium anak aku. Lagi-lagi kalau orang tu aku nampak lain macam je. Kalau dia cium tu dia cium lain macam. Ni berdasarkan gerak hati aku sendiri la. kalau kita tak selesa orang buat macam tu kat anak kita. Terus je amik anak tu jangan nak kata kita tak hormat orang ke ape. Tu hak kita sebagai ibu bapa.


You May Also Like

0 comments