Anak Ramai vs Anak Sikit

Di zaman ekonomi tak stabil ni mesti terfikir nak anak ramai ke anak sikit. Aku sekarang ni ada dua orang anak, pernah terfikir nak tambah setiap 2 tahun sekali tapi masalahnya tiada orang nak jaga. Kalau aku suri rumah mungkin boleh dipertimbangkan. Disebabkan aku bekerja hantar anak kat taska sorang je da rm350-rm420. 

Ada juga yang cakap anak tu kan rezeki. Yup memang betul anak itu rezeki, tapi kalau beranak ramai-ramai tapi kita tak pandai jaga anak-anak kita pun tak guna juga. Ada anak ramai beranak setahun satu tapi semua anak-anak bukan kita yang besarkan. Kita bagi mak kita jaga, mak mertua jaga, makcik jaga, kawan-kawan jaga jadi apa guna beranak ramai juga?

Kalau macam tu beranak setahun satu pun memang xde masalah sebab bila kita balik rumah tak perlu memikirkan untuk menguruskan anak-anak. Hanya fikir nak urus diri sendiri juga. 

Kalau beranak sikit je pun macam tak best juga.

Hai peninglah memikirkan.

Nak beranak ramai tapi takut tak pandai nak didik sorang-sorang kan ada yang kurang kasih sayang plak.

2 comments

  1. HAI RADEN!!, hehe kalau i i tak kisah ramai ke sikit ke anak..bersyukurlah, tp macam i belum rezeki lagi. doa jela harapan ada rezeki tahun depan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. InsyaAllah rezeki awak akan tiba juga. Perancangan Allah yang terbaik. Kadang-kadang kita fikir kita da bersedia tapi tak bersedia atau kadang-kadang kita rasa tak bersedia tapi sebenarnya da bersedia. Saya nak tunggu dapat anak 4 tahun jadi saya tahu sekarang kenapa saya dapat anak lambat, banyak dugaannya. Allah give what we need not what we want sometimes =)

      Delete