Anak Ramai vs Anak Sikit

by - 9:24 AM

Di zaman ekonomi tak stabil ni mesti terfikir nak anak ramai ke anak sikit. Aku sekarang ni ada dua orang anak, pernah terfikir nak tambah setiap 2 tahun sekali tapi masalahnya tiada orang nak jaga. Kalau aku suri rumah mungkin boleh dipertimbangkan. Disebabkan aku bekerja hantar anak kat taska sorang je da rm350-rm420. 


Ada juga yang cakap anak tu kan rezeki. Yup memang betul anak itu rezeki, tapi kalau beranak ramai-ramai tapi kita tak pandai jaga anak-anak kita pun tak guna juga. Ada anak ramai beranak setahun satu tapi semua anak-anak bukan kita yang besarkan. Kita bagi mak kita jaga, mak mertua jaga, makcik jaga, kawan-kawan jaga jadi apa guna beranak ramai juga?

Kalau macam tu beranak setahun satu pun memang xde masalah sebab bila kita balik rumah tak perlu memikirkan untuk menguruskan anak-anak. Hanya fikir nak urus diri sendiri juga. 

Kalau beranak sikit je pun macam tak best juga.

Hai peninglah memikirkan.

Nak beranak ramai tapi takut tak pandai nak didik sorang-sorang kan ada yang kurang kasih sayang plak.

You May Also Like

2 comments

  1. HAI RADEN!!, hehe kalau i i tak kisah ramai ke sikit ke anak..bersyukurlah, tp macam i belum rezeki lagi. doa jela harapan ada rezeki tahun depan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. InsyaAllah rezeki awak akan tiba juga. Perancangan Allah yang terbaik. Kadang-kadang kita fikir kita da bersedia tapi tak bersedia atau kadang-kadang kita rasa tak bersedia tapi sebenarnya da bersedia. Saya nak tunggu dapat anak 4 tahun jadi saya tahu sekarang kenapa saya dapat anak lambat, banyak dugaannya. Allah give what we need not what we want sometimes =)

      Delete