Bagaimana Anda Boleh Membantu Kanak-Kanak Mendengar Kata Anda Dan Guru Dengan Lebih Baik

Tajuk sebenarnya dalam Bahasa Inggeris ialah 'Why Crossing The Midline Improved The Child Grades'. Sebab aku baca info ni dalam Bahasa Inggeris jadi susahnya nak translate dalam bahasa Melayu jadi makanya aku translate ikut pemahaman aku lah.

Why Crossing the Midline Activities Helped this Child Listen to his Teacher | ilslearningcorner.com

Article ni aku dapat sumber dari ilslearningcorner.com. Jadi nak maklumat lanjut bolehlah ke web tu.


Why Crossing the Midline Activities Helped this Child Listen to his Teacher | ilslearningcorner.com
Garis Tengah - Kanan dan Kiri otak

Untuk pengetahuan kita sebenarnya badan kita ni mempunyai garis tengah iaitu pusat kita lah. Antara salah satu cara yang boleh digunakan untuk membantu anak-anak kita adalah dengan menjalankan senaman otak atau aktiviti pergerakan untuk mengaktifkan sel-sel otak ni agar bergabung (bukan dengan minum susu anmum je tau). Sering kali ibu bapa berfikir anak-anak mereka adakah seorang olahraga atau tertanya-tanya mengapa kanak-kanak hiperaktif yang bergerak sepanjang masa tidak boleh menjadi pelajar yang lebih baik, tetapi kunci menggunakan kedua-dua otak kita adalah melalui pergerakan yang mana akan menghubungkan badan dengan otak. Ini adalah apa yang kita panggil menyeberangi garis tengah.



Why Crossing the Midline Activities Helped this Child Listen to his Teacher | ilslearningcorner.com

Seperti yang kita semua sedia maklum otak manusia terbahagi kepada dua bahagian kanan dan kiri. Otak kanan mengawal pergerakan belah kiri kita, manakala otak kiri mengawal pergerakan badan belah kanan kita. Pernah tak kita dengar orang selalu cakap kalau anak kita kidal dia berjiwa seni manakala kalau kita jenis menulis tangan kanan kita lebih kepada kemahiran nombor dan benda-benda yang fakta. 

Sebenarnya benda-benda ni ada kaitan dan bukan mitos semata-mata.

Pernah tak kita terfikir macamana nak membantu anak-anak menguasai kedua-dua otak ni?

Dan tahu tak anda sebenarnya penting untuk anak-anak kita menggunakan kedua-dua otaknya secara maksimum yang boleh dan ia perlu diajar dari kecil lagi.

Antara cara-cara untuk membantu anak-anak anda menggunakan kedua-dua belah otak nya ialah dengan menggunakan aktiviti fizikal :

1.  Siku ke lutut

Why Crossing the Midline Activities Helped this Child Listen to his Teacher | ilslearningcorner.com

Untuk latihan ini, anda mahu anak anda untuk berdiri dengan kaki mereka bersama-sama dan kemudian siku mereka menyentuh lutut kiri mereka. Tukar dari siku kiri untuk lutut kanan. Anda kena pastikan anak anda melepasi garisan tengah khayalan badan anak anda. Kami mahu memastikan pergerakan itu adalah tepat dan perlahan supaya kanak-kanak tidak terlalu gopoh untuk melaksanakan latihan ini.

Cara yang salah dan apa yang perlu anda perhatikan ketika anak anda melakukan aktiviti ini.

Jika anak anda mempunyai kecenderungan untuk meletakkan siku hak mereka untuk lutut kanan mereka ini adalah petanda tidak baik. Ini bermakna mereka berjuang untuk menyeberangi sebelah badan mereka berbanding dengan yang lain, yang boleh mengapa-dua belah kanan dan kiri mereka otak tidak bekerja bersama-sama. Jika mereka tidak boleh melintasi garis tengah, anda perlu secara fizikal membantu mereka meletakkan siku mereka ke lutut kanannya atau sebaliknya. Kanak-kanak dengan otot yang lemah, penyelarasan dan keseimbangan juga boleh berjuang dengan aktiviti ini sehingga anda mungkin perlu untuk membantu mereka pada mulanya sehingga mereka telah membina kekuatan mereka.

Why Crossing the Midline Activities Helped this Child Listen to his Teacher | ilslearningcorner.com

2.  Bahu ke Bahu

Aktiviti ini menggunakan tangan yang bertentangan dengan kaki. Anda pastikan anak anda berdiri kemudian melebarkan dan kemudian memastikan tangan mereka menyeberangi tangan kanan mereka ke bahu kiri mereka dan kembali lagi. Ingat untuk membantu anak anda menyentuh tangan kanannya ke bahu kiri mereka dan sebaliknya. Pergerakan perlu diselesaikan secara perlahan-lahan dan tepat.

Why Crossing the Midline Activities Helped this Child Listen to his Teacher | ilslearningcorner.com

Cara yang salah dan apa yang perlu anda perhatikan ketika anak anda melakukan aktiviti ini.

Jika tangan kanan anak anda tidak ke bahu kiri (jika separuh sahaja), mereka tidak menyeberangi garis tengah dan tidak akan mendapat manfaat sepenuhnya latihan itu. Anda juga boleh melihat anak anda berayun terlalu jauh ke belakang atau lebih dari garis tengah. Ini juga menghalang mereka daripada mendapat manfaat sepenuhnya daripada latihan itu.

Why Crossing the Midline Activities Helped this Child Listen to his Teacher | ilslearningcorner.com

3. Kaki Menendang Ke Hadapan

Aktiviti ini boleh diubah berdasarkan umur kanak-kanak. Jika kanak-kanak yang lebih muda dan lebih kecil, anda mungkin mahu untuk memulakan mereka dengan sentuhan kaki terlebih dahulu sebelum melakukan sambungan kaki. Jika anda mempunyai jubin di lantai atau permukaan yang persegi, membantu anak anda berdiri lebar bahu selain di dalam kawasan kecil. Minta mereka meletakkan tangan mereka ke atas pinggul mereka dan kemudian melanjutkan kaki kiri mereka ke atas sebelah kanan badan mereka, merentasi garis tengah. Kemudian haruslah mereka cuba kaki yang lain atas bahagian lain badan. Membantu anak anda dengan langkah perlahan dan tepat untuk memastikan manfaat sepenuhnya daripada latihan itu.

Why Crossing the Midline Activities Helped this Child Listen to his Teacher | ilslearningcorner.com

Cara yang salah dan apa yang perlu anda perhatikan ketika anak anda melakukan aktiviti ini.

Anak anda mungkin cuba mengimbangkan badan jadi anda mungkin perlu untuk membantu memegang pinggang mereka untuk menghalang mereka daripada terjatuh. Jika anak anda tidak boleh tinggal dalam persegi mereka, anda akan mempunyai untuk mengingatkan mereka untuk tinggal di kawasan yang dipilih. Perhatikan anak anda untuk memastikan bahu mereka adalah persegi semasa pergerakan dan bahawa mereka tidak menyeberangi badan penuh mereka kepada pihak lain. Hanya kaki mereka perlu menyeberangi garis tengah.

4. Menyentuh Ibu Jari Kaki

Pastikan anak anda berdiri lebar dan mereka mengambil tangan kanan dan menyentuh ibu jari kaki kiri mereka, kemudian membawa badan kembali kepada kedudukan berdiri. Lengkapkan aktiviti ini menggunakan dengan menyelang selikan antara menyentuh ibu jari kaki kanan dan ibu jari kaki kiri. Pastikan anda menyeberang garis tengah tepat dan perlahan-lahan.

Cara yang salah dan apa yang perlu anda perhatikan ketika anak anda melakukan aktiviti ini.

Anak anda mungkin mempunyai masalah menyentuh jari kaki mereka kerana mereka tidak mempunyai fleksibiliti. Itu  tidak mengapa jika mereka tidak boleh membuat ia ke bawah hingga ke kaki mereka, bagaimanapun ia adalah penting untuk melengkapkan pergerakan sebaik yang mereka boleh, menyentuh pergelangan kaki sebaliknya. Adalah penting bagi mereka untuk mencapai bawah sejauh mungkin untuk melengkapkan latihan itu.

Why Crossing the Midline Activities Helped this Child Listen to his Teacher | ilslearningcorner.com

Harap post ini dapat membantu saya dan juga ibu bapa di luar sana untuk lebih memahami anak-anak kita. Tiada apa-apa yang lebih penting dari memahami diri anak-anak kita supaya menjadi anak yang cemerlang =)



0 comments