Prinsip-Prinsip Yang Patut Dipegang Oleh Setiap Setiausaha

Prinsip 1 : Kejelasan Tugas dan Tanggungjawab Anda

Kejelasan terhadap satu tugas dan tanggungjawab adalah perkara terpenting untuk memastikan anda dan bos anda mempunyai konsep yang sama penting terhadap tugas dan tanggungjawab. Hal ini pentung untuk mengelakkan salah faham di kemudian hari. Dapatkan penjelasan tentang senarai tugas atau bagaimana bos anda inginkan dan apa yang anda perlu lakukan. Nyatakan pengharapan dan wawasan anda terhadap tugas serta tanggungjawab yang akan dipikul. Amat penting untuk anda menyukai bos anda.  Ini tidaklah bermakna anda terpaksa menyukai semua perkara yang dilakukan terhadap anda.  Sekiranya ini tidak berlaku, berkemungkinan besar ia akan menimbulkan masalah kepada anda dan bos anda pada masa hadapan.  Pada asasnya, tugas anda adalah untuk menjadikan tugas bos anda lebih cemerlang yang sudah tentu membawa kepada kecemerlangan keseluruhan organisasi.

Prinsip 2 : Kenali Organisasi Anda

Perkara utama yang perlu anda lakukan ialah mengetahui misi atau wawasan organisasi anda.  Tugas bos anda berkaitan dengan wawasan organisasi tempat anda bekerja.  Bos anda perlu melakukan tugas yang menuju ke arah pencapaian wawasan organisasi anda dan sekali gus mengetahui wawasan bos anda. Mengenali organisasi anda dengan lebih mendalam boleh menjadikan anda seorang yang bermaklumat.  Ini dapat membantu melicinkan perjalanan kerja anda.

Prinsip 3 : Memahami Peraturan dan Dasar Organisasi

Setiap organisasi mempunyai peraturan dan dasar yang tersendiri dalam mengawal cara bertindak dan mengawal disiplin anggota mereka.  Fahami dengan jelas tentang peraturan dan dasar organisasi anda agar apa yang anda lakukan tidak bertentangan dengan peraturan dan dasar yang telah dibentuk.  Peraturan yang mesti dipatuhi mestilah berdasarkan kepada peraturan bertulis.  Namun, terdapat juga peraturan tidak bertulis yang perlu dipatuhi.

Prinsip 4 : Ketahui Tugas Bos Anda

Anda dan bos adalah organisasi anda sebenarnya.  Sekiranya anda tidak menyukai bos anda, besar kemungkinan anda akan mengalami banyak masalah pada masa depan.

Prinsip 5 : Kesetiaan

Kesetiaaan terhadap bos dan organisasi secara keseluruhan akan menjadikan anda seorang setiausa yang selamat.  Elakkan daripada mencampuri politik organisasi.  Beri tumpuan kepada tugas dan tanggungjawab anda.  Walaupun kesetiaan yang tidak berbelah bagi terhadap organisasi merupakan agenda utama, namun kesetiaan yang utama ialah terhadap bos anda sendiri.

Prinsip 6 : Elakkan daripada Gosip

Setiausaha yang profesional sentiasa mengelakkan diri mereka daripada terlibat dengan gosip kerana ia bukan sahaja memudaratkan diri sendiri tetapi juga organisasi anda dan bos secara keseluruhannya.  Gosip tidak membawa apa-apa faedah kerana ia hanya membuang masa selain daripada terdedah kepada kebocoran organisasi anda yang boleh membawa kepada kemudaratan yang lebih serius.  Anda perlu bersikap berhati-hati apabila menjalinkan hubungan dengan rakan sejawatan mahupun orang lain supaya tidak terjebak dalam gejala gosip.  Apabila anda sudah terjebak ia akan menjadi tabiat yang akan merosakkan diri dan profesionalisme anda sendiri.

Prinsip 7 : Penampilan Yang Menawan

Penampilan diri yang anggun dan menawan secara tidak langsung menggambarkan siapa anda sebenarnya.  Memandangkan anda adalah perantaran pelanggan dengan bos, maka penampilan diri yang anggun dan menawan akan menceriakan keadaan.  Ia juga melambangkan personaliti anda sebenarnya.



Sumber rujukan : Buku Setiausaha dan Kesetiausahaan oleh Rahmat Ismail

0 comments