Negara kita negara orang

by - 2:32 PM

Tiba-tiba teringat plak Sharifah Listen Listen Listenn di mana dia cakap kalau nak bandingkan negara orang dengan negara kita lebih baik kita duduk negara orang. 

Orang negara kita ni suka sangat buat eksperimen dan tak ngok apa kesan dia wat ke atas negara dia. Contohnya penswastaan semua benda dan buat open tender untuk semua. Pada aku memangla bagus semua orang diberi peluang untuk berbisnes. Jadi mungkin pasni kalau elektrik bukan TNB jela tapi mungkin akan ada Ah Chai Elektrik or Muthu Power or Ahmad Tenaga sama juga dengan air kita boleh pilih nak amik dengan cawangan mana. Rasenya contoh dekat da ada da macam umobile n P1Max dulu org x kenal pn dorang ni biase amik internet dengan TM jela.

Aku suka ngok parlimen singapore bersidang, ada salah satu topik ni tentang dorg nk kerajaan kan tadika. Mungkin senang mereka nak pantau apa yang diaja kepada kanak-kanak dan salah satu mungkin disebabkan yuran yang terlalu tinggi sehingga ramai ibu bapa x mampu yang menghantar anak mereka ke tabika. Kat sini da lama kita buat tapi dorang baru nak buat. Jadi sebenanya bukan semua benda boleh diswastakan.

Yang aku perasan singapore bekerja keras untuk pastikan rakyatnye menyokong parti sedia ada disebabkan ramai rakyat xnk mengandung kerana kos hidup yang tinggi, kalo xde xde S4K jgn mimpi nk duk sana. so bayangkan la betapa tinggi nye kos kat sane. Kemudian mereka minta bantuan untuk ibu tunggal dan juga golongan tua. Sebab golongan ni semakin ramai terpinggir kat sane. 

So bersyukur dengan negara sendiri dan berharap akan ada benda yang boleh dibaiki. Kalau maju sangat pun payah sebab lagi maju negara tu lagi tinggi kos hidupnya.

You May Also Like

0 comments