Selamat Ke Katil Tingkat Untuk Umur Kanak-Kanak 3 dan 1 Tahun?

Tahun depan saya dijangka akan berpindah ke rumah kami sendiri yang sebelum ni disewakan sahaja. Jadi antara item yang ada dalam bilik kat rumah tu ialah katil bertingkat tupun diberi oleh ibu saudara Mr. Bear.

Mula-mula dalam hati da risau dah (belum pindah lagi da risau dulu) sebab anak-anak saya memang aktif jenis suka panjat, suka lompat, suka bermain la senang cite jadi dengan adanya katil bertingkat ni meningkatkan lagi keseronokan mereka melompat dari tingkat 2 katil tu ke bawahlah jawabnya. Maka saya pun buatlah research sendiri umur berapa yang sesuai untuk menggunakan katil tingkat ni. Jawapannya ialah 6 tahun!!! Memang agak mengejutkan sebab fakta ni saya sendiri pun tak tahu. 

Dan rupanya ada banyak kes tentang kematian kanak-kanak di bawah 6 tahun yang menggunakan katil tingkat ni disebabkan masalah pemasangan, kecuaian dan kemalangan.

Info di bawah ni saya dapat dari Fisher Price yang telah pun saya translate kan ke Bahasa Melayu.

Adakah katil dua tingkat selamat untuk 3 tahun kanak-kanak berusia?

S: Adakah selamat untuk yang berusia 3 tahun untuk tidur di atas katil dua tingkat atas sebuah katil dua tingkat? Saya tahu ada juga "pertengahan saiz" katil di mana platform tilam adalah pada 48 "tinggi (ada tangga dan pagar di sekeliling katil); adakah ia dibolehkan untuk kanak-kanak yang berusia 3 tahun untuk tidur menggunakan katil jenis ini?

Carmen Portsmouth

A: Carmen, kanak-kanak sangat suka katil supaya mereka boleh memanjat naik dan turun dari katil tersebut, dan katil itu boleh menjadi katil khas untuk "kanak-kanak sahaja" dimana mereka ada tempat untuk bermain, bersembunyi dan tidur. Tetapi katil dua tingkat boleh membahayakan kanak-kanak. Setiap tahun, lebih 30,000 kanak-kanak yang dirawat di US bilik kecemasan hospital dan kira-kira 10 kanak-kanak mati akibat kecederaan katil dua tingkat. Kecederaan serius berlaku apabila kepala kanak-kanak terperangkap di antara pagar, tergantung, dan jatuh dari katil. Walaupun 60% daripada kanak-kanak yang meninggal dunia di katil dua tingkat di bawah 3 tahun, sejumlah besar kanak-kanak yang lebih tua juga ada mengalami kecederaan.

Suruhanjaya Keselamatan Produk Pengguna (CPSC) telah mengeluarkan keperluan keselamatan baru untuk katil dua tingkat kanak-kanak. Mereka menentukan katil dua tingkat seperti mana-mana katil yang berakhir 30"dari lantai. Katil dua tingkat yang dikeluarkan selepas tahun 2000 mesti memenuhi standard keselamatan, tetapi katil dua tingkat yang lebih tua mungkin tidak memenuhi piawaian. Berikut adalah cadangan keselamatan asas CPSC-kanak:

JANGAN BIARKAN KANAK-KANAK DI BAWAH UMUR 6 TAHUN MENGGUNAKAN KATIL DUA TINGKAT BAHAGIAN ATAS.


Anda juga perlu memastikan anda membeli katil dua tingkat yang telah diperiksa dan disahkan mengikut piawaian keselamatan baru. Ia sepatutnya selamat dilampirkan penghadang pada keempat-empat pihak (termasuk dinding sisi katil); tepi bawah guardrail yang lebih rendah hendaklah tidak kurang daripada 3.5 "di atas asas katil untuk mengelakkan kepala perangkap; dan kelebihan atas dan bawah yang perlu melanjutkan sekurang-kurangnya 5 "di atas tilam untuk mengelakkan daripada terjatuh.

Mewujudkan peraturan keselamatan berikut:

• Tiada melompat, menolak, atau menendang ke atas katil.
• Tidak lebih daripada satu orang di tingkat atas pada satu masa.
• Gunakan tangga untuk naik dan turun dari tingkat atas.

Menurut cadangan keselamatan CPSC, anda perlu menunggu beberapa tahun lagi untuk mendapatkan katil dua tingkat. Apabila anda mendapat katil dua tingkat, pastikan untuk duduk dengan anak anda untuk membincangkan keselamatan. Menerangkan kepada beliau bahawa anak-anak kadang kala cedera parah di atas katil dua tingkat, dan bertanya, "Bagaimana kita boleh memastikan tiada siapa jatuh daripada dua tingkat atas dan menyakitkan dirinya sendiri?" Anak anda akan dapat membantu anda memikirkan senarai peraturan keselamatan, sampai ia merasa bangga dengan dirinya sendiri dan lebih komited untuk mematuhi peraturan.

Karen Sokal-Gutierrez M.D., M.P.H. Pakar kanak-kanak

Lihat lebih lanjut di: Fisher Price

0 comments