Cara-Cara Isi Domain Detail di godaddy.com

Saya tulis sebab saya takut kalau nak buat lagi sekali lupa kan. So dengan gigihnya sekali lagi saya pun menulis kat sini cara-cara untuk isi maklumat domain khas untuk orang baru belajar macam saya ni.

Langkah 1

Klik 'Setting' 

Langkah 2

Klik '+ Setup a 3rd party URL for your blog - Point your own registered URL to your blog.'

Langkah 3

Klik kat ruang blog domain pastu taip nama domain yang telah korang sedia beli.

Langkah 4

Pergi ke web tempat korang beli domain macam aku beli kat godaddy.com maka dengan itu aku terangkan apa yang ada kat situ la.

Langkah 4

Bahagian Domain tu akan ada icon 'Manage' klik situ

Langkah 5

Haa kat sini la coding yang mencabar otak ni. Korang klik 'DNS ZONE FILE"

Langkah 5

Klik 'Add Record' kemudian Pilih 'CNAME(Alias)

Bahagian 

Host tulis '@'

Points to 

216.239.32.21
216.239.34.21
216.239.36.21
216.239.38.21

Kena isi satu-satu ye sampai Finish. 

Nak tahu mana saya dapat nombor ni. Kalau korang perasan kat Publishing tu korang akan nampak View Setting Instruction. Kat situ la saya dapat nombor IP dan juga segala maklumat yang perlu di key in kat situ. 

Langkah 6 

Klik 'SETTING' (ni di godaddy lagi tau). 

Kemudian klik 'Forwarding' 

Nanti isikan la nama domain korang pastu klik permanent dan forward only. 

Jangan lupa SAVE

Langkah 7

Klik 'Host Name' pastu isi host name korang ape. www or nama domain korang dan masukkan IP sekali yang ada tertera kat atas ni. Pastu selesai. 

Jangan lupa SAVE.

Langkah 8

Pergi balik kat blogger korang balik sebab saya guna blogger kan. Akan tertera kat area-area situ untuk link kan blog korang dengan domain tu. klik sahaja. 

Pastu selesai. Habis.





2 comments

  1. Masa mula-mula nak tukar domain daripada blogspot kepada .com sendiri memang pening..
    Ingat tukar domain just beli dan masukkan dalam hosting sahaja..Rupanya kena setting juga..
    Apa2 pun sekarang dah ok dah..Paling best domain dari godaddy.com murah dan masa untuk approve pun cepat. Jom tengok blog saya guna domain sendiri d www.alongmisuari.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kan... Bila da buat baru tau senang bebenor rupenye hehehe next blajar buat design web plak heheh

      Delete